6 Gode grunde til cykling

6 gode grunde til, hvorfor du med fordel kan fortrække cykling til dit vægttab & generelle sundhed.

Det er uanset om det er et par af de kilo du gerne vil af med, eller hvis der sidder lidt mere på sidebenene.

Første skridt er at;

Start langsomt, ingen har sagt at du skal ud og køre en time, eller op ad det højeste bjerg – start i det små, og byg din kondition op.

Nu til de 6 gode råd

Mine 6 gode grunde til dig:

1: Dine led tager ikke skade af at cykle

Når du cykler, bruger du som sådan ikke dine led. Og netop op det betyder, at du kan veje fx 158 kg og stadig køre på cykel. Men hvis du der i mod fx vejer 158 kg, og så begynder at løbe, dyrke hård træning fx løb, hvor din ben kommer i overbelastning, så smadrer du helt enkelt – dine knæ på ingen tid.

Altså uanset din vægt, så kan alle cykle. Har du ikke balance til det, så kan en motionscykel anbefales. Du kan også starte på en cykle med hjælpe motor, hvis du har meget svært ved at komme i gang, eller fx er skadet i fx ryggen eller knæ. Men fx hvis du vælger at løbe, så får du helt unødige mange slag op igennem benet og det kan skadet knæene.

2: De store muskler har godt af at cykle

Når du cykler, så træner du alle de store muskler effektivt. Her taler vi om dine lår, hofter, lægge – de store muskler. Når du cykler så vil du opbygge det magere muskelvæv på de nævnte muskelgrupper, og det gør at din fedtforbrænding forbedres. Det er jo ikke så ringe vel!

3: Dine muskler trænes i at forbrænde mere fedt på en cykel

Hvis du vælger at cykle de lange ture og i et roligt tempo, så opbygger musklerne faktisk og helt automatisk, mange tusinde kapillarer i dine muskler (kroppens mindste blodårer). Jeg vil ikke gå̊ yderligere i dybden her omkring kapillarer. Men disse kapillarer giver mulighed for mere iltet blod til dine muskler.


Når du cykel træner, øger du også blodcirkulationen der så øger fedt forbrændingen, her er det mitokondrier (cellers kraftværk – de udholdende muskelfibre) der producere mere energi. Når denne proces er i gang, forbrænder kroppen mere fedt, og spare på glykogendepoterne (sukker depoter), dem kan du evt. gemme til en slutspurt.

Altså jo længere og jo mere roligt tempo du kørere i, jo højere intensitet kan du holde på din cykeltur, og derved forbrænder du mere fedt.

4: Når du cykler forbrænder du fedt på flere måder
Så det handler jo i bund og grund om at holde ud, tænker du måske. Og ja det har du helt ret i. Jo mere udholdenhed du har på din cykel, jo mere øges mængden af de fedtstofbindende aminosyrer og fedtbærende enzymer i kroppen. Når du cykler, så undgår du altså, at fedt binder sig til dine muskler.

5: Bedre end jogging

En anden god ting er jo at du også forbrænder kalorier. Du kan forbrænde helt op til 5-600 kalorier i timen, og det er ved at kører i et roligt tempo. Hvor hvis du vælger at jogge, vil du også kun forbrænde 2 – 300 kalorier. Plus der er bare en større risiko for skader ved løb. En fordel på en cykel, er at du kan komme længere ud i den danske natur, og på den måde opleder du meget mere. Det er da Win – Win ikke sandt!

6: Og så kan der blive et fantastisk sammenhold hvis du cykler med andre

Mange oplever det kedeligt og føler sig helt alene når de skal tabe sig. Det er ikke nemt og det kræver at du er og holder din motivation kørende.

Jeg kan fx anbefale dig at få mig som din Personlige Sundhedscoach. Her støtter vi din motivation, mål og selvværd. Mange har sagt at det er guld værd. En anden vigtig faktor er det her med fællesskab. Det kan være så svært at være alene om det at tage sig. Der for kan det at være fælles om en aktivitet, være helt fantastisk.

Du kan fx vælge at melde dig ind i en cykelklub. Eller du er også velkommen i min vægttabsgruppe, her kunne du fx vælge at møde med nogle andre der også gerne vil ud og opleve cykelstierne.

Sammenhold kan være altafgørende for mange, så brug de kilder der er. Tag skridtet, og bliv en sundere udgave af dig selv.

Det var mine 6 cykel råd til dig i denne omgang.

Jeg kan da slutte af med at oplyse at jeg personligt også træner på min cykel ude i landet, så en cykeltur med mig kan da også komme på tale. Jeg elsker fx at mærke sveden trille af mig, men den fedest følelse er den der kommer efter træningen.

Nemlig YES jeg gjorde det følelsen.

Jo jeg har en skadet krop, men min motivation den holder jeg ved lige, dette ved at hjælpe andre til en sundere krop – et sundere liv. Jeg valgte at leve det gode liv efter min sidste ulykke. Hverken smerter eller skader kan holde mig tilbage.

At hjælpe andre holder mig i gang, og jeg brænder for at hjælpe mange flere.

Uanset om det er vægttab, vægtøgning, sund energibalance – som en hjælpende støtte i motionscenteret eller som din Kostvejleder & Sundhedscoach- fysisk som online.

Personligt kan og vil jeg ikke kan tillade mig, at droppe min egen motion, for jeg vil gerne kunne være rørig hele livet – og nyde livet. Det er meget motiverende for mig, at se og mærke, at jeg med en brækket ryg, stadig kan.

Ahh lige et hurtigt råd mere;

Husk at købe et puls ur – så du kan følge din udvikling tæt.

Skal du ikke selv op på cyklen nu?

Tilmeld dig

Du skal blot indtaste dit navn og e-mail og spændende nyt er på vej i din indboks.
Vi hader også spam, derfor kan du altid nemt afmelde dig igen.